dinsdag 8 juni 2010

Snelwegexpeditie met Boris Sieverts




Zo, eindelijk de Bärengrill in OB bezocht. En dat mocht ook wel na een vrij zware en barre tocht door het snelweg knooppunt Kaiserberg bij Duisburg. Snelweg knooppunten hebben de maffe eigenschap dat ze voor voetgangers volkomen ontoegankelijk zijn. Maar hoe ontoegankelijker hoe aantrekkelijker! Boris heeft de zeldzame eigenschap dat niets ontoegankelijk is in zijn perceptie. Een hek? Sleutels en/of tang mee. Verbodsbord? Niet van belang. En weggestuurd worden van een bedrijfsterrein lijkt Boris juist een extra impuls te geven om het iets verderop nogmaals te proberen.

Voor één van de studieprogramma's die we met onze Duitse organisatie LEGENDA deze zomer voor Ergoed NL en het Fonds BKVB organiseren zetten Boris en ik verschillende interessante excursies uit. Vandaag waren op pad in het kader van het studieprogramma over infrastructuur. Kreuz Kaiserberg is een boeiend knooppunt; niet spectaculair als je er met de auto doorheen rijdt vanwege de hoge en dicht begroeiing maar eenmaal te voet ín het knooppunt blijkt pas hoe uitgestrekt het is. Onderweg moest ik diverse malen aan 'The concrete Island' van Ballard denken waarin een architect door een auto ongeluk midden in een snelweg knooppunt belandt en door z'n verwondingen niet in staat is er uit te ontsnappen. Ook in Kaiserberg vonden we talloze obscuren groen gebiedjes, omgeven door het raasverkeer en overkoepeld dor fly-overs en viaducten. Plekken waar zelden iemand komt terwijl er tienduizenden per dag langs razen; een vreemd contrast. een ander contrast is het Luftschutzbunker uit WOII dat bijna óp de vluchtstrook van de A40 staat. Deze bunkers werden bovengronds, om bouwkosten en tijd te besparen, voor de burgerbevolking aangelegd.

Na ruim twee uur ploeteren door het natte gras bereikten we de Autobahnmeisterei, het werf van de wegbeheerder. Aangezien Kaiserberg in de jaren dertig is aangelegd in het kader van het bouwprogramma voor de Reichsautobahnen bezit de Meisterei een authentieke Heimatschutz architectuur. Dezelfde traditionalistische bouwstijl waarin ook de Duitse militaire vliegvelden o.a. in NL werden gebouwd. Bijzonder om zoiets na een voettocht door een snelweg knooppunt tegen te komen.

Maar het mooiste van de voettocht was toch wel dat we via de Duisburgse Zoo, die aan weerszijde van de A3 gelegen is naar de tramhalte liepen. De beide delen van de dierentuin zijn door en soort wildviaduct/ecoduct/cerviduct met elkaar verbonden. De bezoekers van de dierentuin steken om van het apenverblijf bij de katachtigen te komen dus de snelweg over. Overal wordt het geluid der wilde dieren begeleidt door het rustieke geruis van de snelweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten